"Morgonstund har guld i mun"

 
Det är en isande nordanvind denna söndagsmorgon i början av maj. I växthuset möts jag av doften från violen och fuktig jord. Här inne är det vindstilla och solen värmer sakta men säkert upp luften som blev så kall i natt.
 
Tomaterna sådde jag på tok för tidigt bara för det var roligt. Men nu så har dom börjat titta upp.
 
små små blad ger ochså skuggor i morgonsolens strålar.
 
och vissa små små små har redan flyttat hemifrån.
 
 
Den här snyggingen kom i en julgrupp i december.
 
Ett av alla små underverk. Små små klasar visar sig på vinrankan.
 
 
Kämpar uppåt.
 
 
 
På hyllan står en tidig födelsedagspresent från Helena. En kaffemugg med dubbla väggar för att hålla kaffet varmt lite längre. Det funkar alldeles utmärkt en söndagsmorgon i början av maj.
 
Varför väljer man de växter man väljer? Antagligen för färgen tilltalar eller så passar växtens behov dit den är ämnad eller tusen andra orsaker. En anledning är de känslosamma nostalgiminnen man har till vissa växter. Mamma hade gulltörel. Hon var så glad varje år den kom upp och blommade med sina nästan limefärgade blommor. Jag måste ochså ha gulltörel här på Berg. Jag kan nästan höra mammas glädje över sin, när min blommar nu. Undrar om mormor och moster Lena i Otterbäcken ochså hade gulltörel?
 
 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0