Absolut sista söndagen i september 2014

Det är slut på september om bara några dagar. Denna söndag är jag gräsänka. Vilket konstigt ord egentligen. Gräs-änka. Vadå gräs? och vadå änka? Mej veterligt så lever han, dock ganska långt bort för tillfället, men iallafall...
Denna söndag har jag varit ute och fixat i många timmar. Gott varmt kaffe har stått i växthuset för pauserna.
 

Nog är det höst alltid och det är så skön luft. Dock har vi en ganska tydlig doft av gödsel runt oss. Synd att det inte går att förmedla just det här. Ängar och åkrar har gödslats i slutet av veckan och det känns övertydligt.
 
 

Så här ser en hösttrött vinranka ut innan jag fick bort alla vissna blad och några torkade rankor. November/december säger dom att det är tid att beskära men jag sa högt: -"tror bestämt att det snart är december!" och så satte jag sekatören i bland blad och rankor. Det finns en tanke att få den att växa upp mot taket nästa sommar.
 
De här krokarna fyndade jag i Lidköping när jag letade krokar till hallen.
 

Uppe på komposthögen ligger tomater som tyckte det var för tidigt att förpassas hit. Än finns det kraft kvar.
 

Små tappade tomater bland alla tallbarr.
 
På Orust blommor hittade jag de här snyggingarna. Höstanemoner. Dom ska inte planteras på hösten enligt experterna men nu är det gjort och så håller vi tummarna att just mina inte visste om detta.

Senaste veckan har det stormat västanvind rakt in här och i fredags tippade en kruka med det höga gräset på altanen. Krukan gick i bitar men en ny väntade ju sedan ett tag tillbaka. Det som jag trodde att jag skulle fixa till våren fick bli idag. Fina gräset fick sin nya gröna kruka redan nu och får stå skyddad bakom "sketa" i vinter.
 

Guldfiskarna är sedan länge tillbaka i sprillans nytt akvarium. Men baljan står kvar här hemma.
 

 
Det skaver lite i samvetet över den här ynkliga stackaren. Vanvårdad, skitdålig jord, för lite sol och bortglömd. Jag har lovat det ska bli bättre till våren.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0