Tomater röda och gröna.

Nu är det det tunga artelleriet som skördas. Milde tider vad stora bifftomaterna blir.
Men så har jag motsatser ochså. Små körsbärstomater i stora klasar som det envisa, brutala regnet har lyckats knäcka. Den här plantan har stått utanför växthuset och har inte haft tak över sig. Men det är inte bara att gå till komposten med detta.
 
Här ska kokas chutney. Jag har ett så gott recept och det ska jag dela med mig av:
 
Tomat-chutney på gröna små körsbärstomater.
 
1,5 kg gröna små tomater
375 gr Råsocker
3 msk Honung
5 Vitlöksklyftor
1 Chili (urkärnad och finhackad)
2 Limefrukter (rivet skal+saften)
2,25 dl Vitvinsvinäger
1 tsk stött Kardemumma
3 bitar hel Kanel
1,5 - 2 dl Russin
ev. flytande Pektin
 
Skär tomaterna i små tärningar. Lägg alla ingredienserna i en stor kastrull. (inte Pektin)
Koka upp, sänk värmen, skumma på ytan och låt det puttra ca 1 timma. Rör då och då så inte sockret sätter sig i botten. Smaka av!
Känns det för löst så sätt till Pektin. Jag tog 1/2 flaska till denna satsen. Kanske var i underkant. Man får prova sig fram.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0